torsdag 3 september 2009

Därför tag jag inget vaccin!

Några av argumenten till varför jag inte tar vaccinet.

* jag tar inget vaccin eller läkemedel som inte genomgått en seriös klinisk prövning.

* Svininfluensan är 5 gånger mildare än en säsongsinfluensa, jag har aldrig vaccinerat mig mot säsongsinfluensa och klarat mig bra fast jag haft influensa runt 10 gånger

* Om man inte tar vaccinet och får svininfluensan får man ett bättre framtida skydd om svininfluensan muterar (länk)

* Om man får svininfluensan utan att vara vaccinerad är risken att dö ungefär lika stor som om du får svininfluensan om du är vaccinerad (enligt holländska studier större chans att dö om du är vaccinerad och enligt stockholmsstudien bara 15% skydd mot dödsfall med vaccination)

* vaccinet kan ge allvarliga biverkningar och i sällsynta fall leda till döden. (länk)

* risken att viruset muterar om många inte tar vaccinet finns inte eftersom nya studier visar att svininfluensan är väldigt stabil. (länk)

Fyll gärna på med argument i kommentarerna


I media: SvD, Ab, Ab, Ab, Ex, Ex, Ex, SvD, Dn, Ab, Ab, Ex, Ex, Ex

2 kommentarer:

Bettan sa...

Synd att kommentarer uteblir:-( Folk borde inse allvaret! Jag tänker inte vaccinera mig mot ett nästan harmlöst virus! Jag har också haft influensa flera gånger och legat däckad i sängen med hög feber men klarat mig ändå. Självklart ska riskgrupperna vaccinera sig, som vanligt!

Anonym sa...

Jag kommer inte att ta vaccinet, trots att jag tillhör en riskgrupp.

Är överkänslig mot kvicksilver och har tidigare blivit svårt sjuk av vaccin innehållande kvicksilver.