söndag 23 augusti 2009

Besök från Bonnier. (mediacreeper)

Jag använder MediaCreeper på denna sidan för att jag tycker det är intressant att se vad media söker på och om jag får besök från media. Här kan du se vilka mediabolag som har varit på denna sidan.

Varför tar jag upp detta just nu då? Jag tyckte de var intressant att jag för första gången fått besök från Bonnier, och detta just när jag postat något om Israel. Intressant...

Mer om mediacreeper:

MediaCreeper är ett enkelt övervakningssystem för den allmänhet som vill kunna se var den tredje statsmakten söker efter information på internet. Förutsättningen är att just du är med och sköter din del av övervakningen. Syftet är att försöka tillföra något till diskussionen om "gammelmedias" ineffektiva nyhetsbevakning. Skriver man om det man läser på tidningsredaktionerna? Om inte, varför?

Genom att exponera vad journalister intresserar sig för, kan man se om det råder diskrepans mellan vad som skrivs i tidningar och vad de läser online. Ofta lyfts frågan varför media inte skriver om saker som engagerar många medborgare, och syns i bland annat bloggar. FRA-frågan dröjde flera veckor innan det skrevs om medialt, exempelvis.

Länka till genom att lägga in en kod någonstans på din hemsida och MediaCreeper kommer att inhämta information om vilka IP-adresser som besöker din site. Den som surfar in kan dölja sin adress, eller surfa från annan plats än redaktionen, så helt optimal är inte denna lösning dock. MediaCreeper är heller inte ett sätt att få ut din statistik, men funktionaliteten gör att man kan följa enskilda redaktioner ändå.

0 kommentarer: